Här ger vi praktiska tips om hur du sköter och vårdar din vattenskoter.
Vid första sjösättningen på våren.
Montera batteriet (nyladdat)
Koppla in vattenslangen i skotern och starta motorn INNAN du sätter på vattnet och kör skotern i ca 5 minuter innan du först stänger av vattnet och sedan motorn.
Kolla därefter alla bränsle och vattenanslutningar efter ev. läckage.
Kolla in i jetpumpen så att inget råkat komma in och fastna i den.
Kolla att bottenpluggarna är iskruvade.
Se till att skotern är tankad med ny fräsch bensin , helst 98 oktan.
Efter sjösättningen starta skotern och låt den gå på tomgång en stund innan du inspekterar motorrummet efter ev. läckor.
Vid upptagning efter sista körningen på hösten.
Tvätta av skotern.
Öppna bottenpluggarna och töm ut ev. vatten från skrovet.
Gör ALLTID service på hösten med oljebyte för att bli av med ev. föroreningar i oljan samt att man då upptäcker om man t.ex. fått vatten i oljan.
Även om skotern förvaras varmt under vinter rekommenderas att köra igenom systemet med glykol för att skydda motorn och kylsystemet mot bl.a. rost/korrosion , gäller även Sea Doo med "slutet system".
Ta ur batteriet och ladda upp detta direkt och ladda det sedan nåt dygn ca varannan månad under vintern så håller det längre.
Service.
Använd ALLTID rätt olja till din skoter !
Till Sea Doo ska du ENDAST använda deras olja pga av drivningen till kompressorn.
En del "experter" anser att man kan använda vilken helsyntetolja av bra kvalitet som helst men detta är FEL då dessa innehåller friktionshämmande tillsatser som gör att friktionsbrickorna till kompressorn inte fungerar som dom ska och kan leda till haveri på kompressorn och i värsta fall hela motorn. = DYRT !
Ta gärna ur stiften och lägg lite gängpasta på gängorna för att förhindra att dessa fastnar i topplocket och därmed går av.
En service är väl investerade pengar oavsett om du gör den själv eller på en verkstad !